Del:

Uddrag fra indlæg og debat på Danske Maritimes årsmøde

Danske Maritime sendte ’live’ på LinkedIn under hele årsmødet, den 5. april 2017, der blev afholdt hos MAN Diesel & Turbo i København. Her er et lille uddrag af indlæg og debatter fra dagen.

Find alle på Danske Maritimes LinkedIn-side: LinkedIn Danske Maritime, og følg os fremover der.

Thomas Knudsen
TV2 News og TV2 Nord var på pletten og foretog en række interview. Først var det Thomas S. Knudsen, MAN Diesel & Turbo, som TV2 News spurgte om førerløse skibe og perspektiver for dansk maritim industri. Senere blev Jenny N. Braat fra Danske Maritime interviewet af TV2 Nord om den maritime industris muligheder i en ikke så fjern fremtid med førerløse skibe, og Knud Karstensen fra Karstensens Skibsværft i Skagen blev ligeledes interviewet af TV2 Nord.

DM2017 David Guldager
David Guldager gik som hovedtaler på scenen med et medrivende indlæg om fremtidens transport, som byder på sejlende droner og meget mere. Saildroner kan styres via satellitter, de kan indsamle data, og de kan sejle rundt af sig selv i mange måneder ad gangen, forklarede han.

 

DM2017 Brian Mikkelsen
Jeg føler mig som Det Blå Danmarks minister. Vores maritime rødder knytter os sammen på tværs rundt om i landet. Sådan lagde erhvervsminister Brian Mikkelsen ud i sit indlæg på Danske Maritimes årsmøde og fortsatte: Jeg vil gerne forkæle industrien, for I repræsenterer en årlig produktionsværdi på 85 mia. kr. og 40.000 arbejdspladser. Det handler om at gribe den digitale begejstring, og i regeringen har vi endda nedsat et disruptionsråd. Digitalisering får en enorm betydning, også for autonome eller førerløse skibe, der rejser sig enorme muligheder, også for at få job retur fra fx Kina til Danmark. Dansk maritim industri er en vigtig spiller, og med et stort vækstpotentiale i den blå økonomi. Derfor må vi give de bedst mulige rammevilkår, sagde ministeren.

DM2017 Nordseth
Hvis vi skal være ærlige om skibsfart som proces, så er det en blackbox, vi har set på de sidste 50 år. Vi har drevet tingene på samme vis og har kun kunnet konkurrere på pris. Men NU kan vi med digitalisering i skibsfarten lave tingene anderledes, og det giver den maritime industri nye muligheder – det er jeg meget optaget af, sagde direktør Andreas Nordseth fra Søfartsstyrelsen og fortsatte: Men vil førerløse skibe være sikre nok, og vil søvejsregler kunne rumme skibe uden fører? Det kommer vi til at blive udfordret til at drøfte i de kommende år. Vi er klar med testområder for ubemandede skibe i danske farvande, så hvis nogen her på Danske Maritimes årsmøde har noget, de vil lave pilotprojekter om med hensyn til autonome systemer, så giv lyd, så vi kan lave et partnerskab, lød det som afslutning fra Andreas Nordseth.

DM2017 John Koch Nielsen
Førerløse skibe giver færre omkostninger til besætning, og skibsbroen kan reelt spares væk. De giver også færre uheld, som skyldes menneskelige fejl, men det kræver pålidelige systemer i en helt anden kaliber og øgede omkostninger på land, sagde John Koch Nielsen fra FORCE Technology.

 

DM2017 Lars Skytte
Lars Skytte Jørgensen fra Alfa Laval Aalborg gav et indblik i den historiske udvikling, som har skabt nutidens maritime virksomhed. Han viste også eksempler på alle de produkter, som Alfa Laval leverer til store skibe, fra kedler, røgrensere, ballastvandsystemer, til rengøring af olie og tanke.

Se præsentation af Lars Skytte Jørgensen: Nye miljøkrav nye muligheder

DM2017 Panel
Jenny N. Braat spurgte debatpanelet med folketingspolitikere om, hvad de kan gøre, for at Vækstteamets anbefalinger bliver ført videre i regeringen og Folketinget og ikke mindst på finansloven. Torsten Schack Pedersen (V) gav et svar om, at regeringen vil se meget positivt på de rammevilkår, der bliver foreslået. Martin Lidegaard (R) bakkede det synspunkt op om, at man skal holde fast i de industrier og institutioner, der kan fortsætte den unikke situation, vi har skabt om fri handel i de sidste ti år. Da Bjarne Laustsen (S) kom retur fra Folketinget og ind i debatpanelet, tog han fat på udbudsregler for det offentlige og den maritime montørordning, som han vil arbejde for, at Danmark får meget snart. Både Martin Lidegaard og Torsten Schack Pedersen var enige i, at udbuddet af forsvarets skibe har været alt for tungt, og at der er brugt alt for mange penge på Kammeradvokaten.