Fokusområder
Danske Maritime – State of Blue Tech®
Danske Maritimes vision er, at Danmark skal være verdensledende inden for bæredygtige maritime teknologier og serviceydelser.
Som politisk talerør og central høringspartner for den danske maritime industri har Danske Maritime en række klare holdninger til, hvordan Folketinget og kommunerne bedst muligt kan understøtte den maritime industri. Dels for at styrke konkurrenceevnen og dels for at skabe yderligere vækst i Danmark.
Med det som hensigt arbejder Danske Maritime for gode og stabile rammevilkår for virksomheder i den danske maritime industri, og blandt de politiske emner er:
- Forbedrede skattevilkår
Der er behov for en ordning, hvor virksomheder, som sender medarbejdere ud på skibe for at vedligeholde, opgradere dem eller lignende får mulighed for at få forbedret deres lønkonkurrenceevne. Læs mere - Finansiering
En af de væsentligste forudsætninger for opretholdelse og indfrielse af den danske maritime industris vækst- og beskæftigelsespotentiale er, at finansieringsmulighederne i tilstrækkelig grad imødekommer industriens særegne behov og udfordringer. Her kan der være tale om tilførsel af kapital til forskning og udvikling samt til finansieringen af det endelige produkt. Derudover er det væsentligt med adgang til kapital til opgradering af produktionsfaciliteterne, så virksomhedens konkurrenceevne kan optimeres. Læs mere - Forskning og udvikling
Danske Maritime søger at fremme fokuseret og anvendelsesorienteret forskning og udvikling, der kan føre til nye økonomiske og miljøeffektive løsninger til skibe. Forskning og udvikling er et af bindemidlerne i Det Blå Danmark. De nære relationer mellem meget forskellige virksomheder og forskningsmiljøer giver særlige muligheder for at styrke konkurrenceevnen og skabe nye markedsmuligheder. Læs mere - Uddannelse og maritime kompetencer
Efterspørgslen efter arbejdskraft er stigende, og vi skal sikre, at de maritime virksomheder i dag og i fremtiden kan få den arbejdskraft, som de har brug for. Den danske maritime industri er en branche med et betydeligt vækstpotentiale. At indfri dette potentiale kræver en indsats på mange områder. Læs mere - Implementering af ny teknologi
Når nyt udstyr og nye metoder er udviklet, er der for udstyr til brug i skibe krav om klassegodkendelser, opfyldelse af direktivkrav som f.eks. EU Marine Equipment Directive, typegodkendelser og andre godkendelser. Konventionsskibe skal være i klasse hos et anerkendt klassifikationsselskab. Da skibe i forhold til anden industriproduktion bygges i små serier, vil der være relativt høje omkostninger knyttet til design, konstruktion, godkendelse og produktion. Læs mere - Offentlige indkøb
I Danmark stiller vi høje krav til virksomhederne inden for områder som social ansvarlighed, sikkerhed, miljø, klima og arbejdsmiljø. Disse krav bør man fra officiel dansk side selv overholde, når man står på købersiden. Desværre har vi ofte set, at når den danske stat skal investere i fx et forsvarsskib giver man køb på de høje standarder til fordel for en lav pris. Danske Maritime påpeger, at EU’s udbudsregler ikke skal tvinge myndigheder til at tage imod udenlandske tilbud, der bygger på lave niveauer eller ulovlige tilstande. Hensigten er at fremme konkurrence mellem virksomheder på pris og kvalitet. - Industriproduktion i Danmark
Industriproduktion er nødvendig for innovation og produktudvikling. Virksomhederne har nytte af den praktiske produktion og tilbagemeldinger fra installatører og reparatører her i Danmark for at kunne videreudvikle deres produkter. Danske virksomheder kan sagtens lade dele af produktionen foregå i udlandet, og det kan der være mange fordele ved. Læs mere - Administrative byrder
Erhvervspolitik handler i høj grad om tiltag, der virker på lang sigt, og kræver derfor tålmodighed og stabilitet. I en global verden er det også vigtigt, at de steder, hvor de samme regler gælder, bliver de også håndhævet ens. For danske virksomheder, maritime som andre, gælder der vilkår, som i mange tilfælde er langt mere byrdefulde, end der er behov for, og Danske Maritime arbejder derfor for, at de administrative byrder lettes.
EU Politik
EU’s forskellige politikker og lovgivning har i dag stor betydning for den danske maritime industri. Det gælder bl.a. inden for miljø, maritim sikkerhed, konkurrence, handels- og industripolitik samt forskning og innovation.
Samtidig er den europæiske maritime industri er verdensførende ikke mindst inden for udvikling og produktion af innovativ teknologi, og med en beskæftigelse på over 600.000 personer og en omsætning på ca. 90 mia. euro er industrien et vigtigt erhverv i Europa. Læs mere herom:
- SEA Europe
Danske Maritime er medlem af den europæiske brancheforening for den maritime industri, SEA Europe (The European Ships and Maritime Equipment Association), hvis medlemmer i dag består af 23 nationale brancheforeninger. SEA Europe fungerer som talerør for de nationale brancheforeninger i forhold til EU’s institutioner i Bruxelles. Danske Maritime arbejder aktivt sammen med SEA Europe for at forbedre rammevilkårene for den maritime industri på europæisk plan. Danske Maritime varetager desuden formandskabet i to af brancheforeningens arbejdsgrupper, nemlig SEA Europe Working Group on Market & Forecast samt SEA Europe Working Group on Classification. - International Handel
EU har en lang række frihandelsaftaler. Det er vigtigt, at disse aftaler sikrer reel markedsadgang for den danske maritime industri, og at aftalerne samtidig sikrer virksomhederne lige konkurrencevilkår på tredjelandes markeder. Foreningen lægger endvidere vægt på, at der arbejdes aktivt såvel inden for OECD i WTO regi for at sikre et åbent globalt handelsregime inden for skibsbygning og eksport af maritimt udstyr. - EU’s maritime forskning
EU’s overordnede rammeprogram for forskning Horizon Europe har bred deltagelse fra EU-landene, og Danmark har spillet en meget aktiv rolle. Der er brug for, at EU på en mere målrettet facon kan bakke op om vigtige industrier som den maritime, men det skal ske på EU-niveau og på en hensigtsmæssig og gennemtænkt facon, som styrker konkurrenceevnen uden at skævvride konkurrencen mellem europæiske lande.
International Politik
Danske Maritimes medlemmer er virksomheder, der inden for hver deres felter er blandt de førende på verdensmarkedet.
De forskellige grene af Det Blå Danmark har et nært samarbejde med stor glæde af hinanden, men ligesom rederierne ikke kan leve af at transportere Danmarks import og eksport, så kan danske maritime producenter ikke nøjes med danske eller europæiske kunder. Som et globalt erhverv leverer danske maritime leverandører derfor også til hele verdens søtransport, hvilket politiske tiltag bør afspejle.
- Eksportfremmeindsatsen
Den øgede usikkerhed i den globale handel og det stigende antal handelsbarrierer bør efter Danske Maritimes opfattelse føre til et stigende fokus på eksportfremme og et øget antal officielle danske besøg med et maritimt eksportfokus. Det er i den sammenhæng meget positivt, at den maritime branche er blevet en prioriteret sektor hos Udenrigsministeriet og de danske repræsentationer, ikke mindst på de vigtigste eksportmarkeder. - Rammerne for eksport
Danske maritime virksomheder konkurrerer globalt. Som et af Danmarks væsentligste eksporterhverv bør den maritime industri have rammer, der understøtter eksportmulighederne. For de danske maritime virksomheder er deres finansieringsmuligheder, eller mangel på samme, helt afgørende for deres eksport. Ofte vil det være svært for især mindre leverandører at opnå den nødvendige adgang til finansiering. Dette er en hæmsko for konkurrencen med virksomheder i lande, hvor adgangen til finansiering er bedre. Der bør være lettere adgang til eksportfinansiering og –garantier også for mindre udstyrsleverandører, der handler med eksempelvis skibsværfter i Asien, ikke mindst i forbindelse med den globale grønne omstilling, som danske maritime leverandører spiller en vigtig rolle i. - Maritim regulering i IMO
Danske Maritime mener, at maritim regulering bør ske i det internationale organ IMO og ikke i EU eller andre regionale eller nationale fora. Skibsfarten er et internationalt transporterhverv, og krav til design og konstruktion af maritimt udstyr om bord bør være ens verden over. Regional regulering, eksempelvis via EU, vil kun skævvride konkurrencen og mindske markedsmulighederne for danske maritime industrivirksomheder, som sælger og eksporterer over hele verden.