Hjem > Nyhedsbreve - indlæg > Vi fik sat milepæle i 2017 og har innovation i fokus i 2018
18. december 2017

Vi fik sat milepæle i 2017 og har innovation i fokus i 2018

Af Jenny N. Braat

2017 blev politisk et skelsættende år for den maritime industri og Danske Maritime

Vi fik efter fem års vedvarende og intenst politisk lobbyarbejde en politisk aftale i hus om en maritim montørordning. Den vil gøre det muligt at fortsætte med at udsende danske maritime medarbejdere til skibe ude i verden for at hente vigtig viden til innovation med hjem til virksomheden i Danmark. Hele 100 mio. kr. afsat årligt fra 2019 og frem, hvis og når det lykkes at få ordningen godkendt i EU. Dermed leverede politikerne på en helt afgørende anbefaling fra væksttemaet for Det Blå Danmark, som regeringen havde nedsat, og som barslede med sin rapport i foråret.

Det er ikke det eneste politiske resultat, vi har opnået. Her i december er en revideret lægemiddellov om medicinkister på redningsflåder kommet på plads. Dermed kan danske leverandører af redningsudstyr fremadrettet levere på det globale marked uden administrative hindringer. Den sag har Danske Maritime arbejdet på i to år.

På den internationale scene har vi indgået en række vigtige samarbejdsaftaler, blandt andet med Kina, Indien og Japan. En af aftalerne handler om ballastvand, hvor konventionen i september langt om længe trådte i kraft.

På den hjemlige scene er det værd at bemærke, at uddannelses- og beskæftigelsesindsatsen har sat nogle flotte milepæle, for eksempel har vi igennem projektet Fremtidens Maritime Håndværker fået oprettet et stort antal nye maritime lærlingepladser.

Vi går derfor stærkt ind i 2018, hvor vi har rigeligt at se til. Alle de gode resultater i 2017 og tidligere år skal følges til dørs og udmøntes i gode rammevilkår og en styrket dansk maritim industri.

I 2018 skal vi havde fjernet de eventuelle juridiske barrierer for en maritim montørordning. Det handler om innovation og arbejdspladser. På innovationsfronten skal vi også styrke den maritime forskning og udvikling. Vi er sammen med andre aktører i Det Blå Danmark godt i gang med at etablere en national maritim forsknings-, udviklings- og innovationsplatform til at efterfølge Blue INNOship.

På innovationssiden kommer intelligente offentlige udbud også til at fylde en del i vores politiske arbejde. Vi vil arbejde for, at kvalitative elementer – og ikke primært pris – tænkes ind i udbud og vedligehold af skibe. Det er faktisk muligt og lovligt, også set gennem EU-briller.

Som i mange andre forhold bliver der kun tænkt anderledes, hvis nogen går i front og forfølger en sag, helt til dørs. Sådanne sager er der mange af på mit bord, og jeg glæder mig til at give mig i kast med dem i det ny år. Til gavn for hele den maritime industri og de omkring 40.000 arbejdspladser rundt om i Danmark, som er afhængig af den.

Glædelig jul godt nytår!

Læs mere om