Hjem > Nyheder > Erhvervsskoleelever dystede med selvbyggede undervandsdroner
9. maj 2017

Erhvervsskoleelever dystede med selvbyggede undervandsdroner

Se omtale og indslag på TV2 Lorry fra onsdag hvor eleverne satte droner i bassinet.

Onsdag den 10. maj 2017 dystede fem hold med i alt 21 næsten nystartede erhvervsskoleelever fra København med deres selvbyggede undervandsdroner i Søværnets seks meter dybe dykkerskolebassin med glasvægge på Holmen.

Det var det første hold elever, der deltog i denne nye konkurrence med undervandsdroner. Konkurrencen kan senere udbredes til hele landet og udvikle sig til et fast tilbud i grundforløbet på uddannelserne, som foregår på erhvervsskolerne,hvor unge kan søge ind efter folkeskolen.

NEXT København: Gør undervisningen virkelighedsnær

”Meningen er at gøre undervisningen mere virkelighedsnær og motivere eleverne til at rette blikket mod den maritime branche, der har et stærkt og stigende behov for faglærte medarbejdere i de kommende mange år, som for eksempel automatiktekniker, elektriker, smed eller industritekniker,” siger projektleder Lars Ole Frederiksen, NEXT København.

Hele konkurrencen, der har navnet ’ROV Maker Competition’, blev afviklet på en uge. Mandag blev eleverne introduceret til konkurrencen og undervist i teknologien. Tirsdag fik de udleveret undervandsdronekits, som de skulle samle til en drone på størrelse med en mælkekasse. Onsdag skulle de dyste mod hinanden i bassinet, hvor de skulle styre dronen gennem en bane med pointgivende elementer. Torsdag viste eleverne hinanden, hvad de havde lært, og der blev udpeget en vinder af onsdagens undervandsbaneløb.

Danske Maritime: Vi har behov for dygtige håndværkere

Undervandsdroner, de såkaldte ROV’er (Remotely Operated underwater Vehicle), er en forholdsvis ny teknologi, der har et stort globalt udviklings- og forretningspotentiale i de kommende år.

”Teknologien er stadig spæd, selv om vi har danske virksomheder, der har dyrket undervandsdroner fra starten og specialiseret sig. Potentialet betyder samtidig et behov for dygtige håndværkere på den lange bane. Derfor er vi gået sammen med erhvervsskolerne om at anvende undervandsdroner tidligt i grundskoleforløbet for at motivere eleverne til at se lyset for en fremtid i det maritime,” siger sekretariatschef Cecilie Lykkegaard fra brancheforeningen Danske Maritime.

Dronerne kan anvendes til at inspicere skibe under vandet, mens de er i havn, og udføre servicearbejder, for eksempel fjerne begroninger på skrog og propellere, som har stor betydning for skibenes brændstofforbrug, når de for eksempel sejler over oceanerne. Undervandsdronerne kan også anvendes i forbindelse med havvindmøller, boreplatforme og andre arbejder under vandet, for eksempel ved broer, havne, dæmninger osv.

Det var erhvervsskoleelever fra TEC og NEXT, som byggede undervandsdroner.

Støttet af Den Danske Maritime Fond

Den Danske Maritime Fond har støttet projektet med konkurrencen, som skal udvikles til en årligt tilbagevendende national konkurrence, der skal afholdes første gang i efteråret 2018. Det er erhvervsakademiet KEA, der på vegne af projektet har søgt fondsmidlerne til at udvikle konkurrencen i samarbejde med erhvervsskolerne TEC og NEXT samt Danske Maritime, og i regi af projektet Fremtidens Maritime Håndværker, der er funderet i Region Hovedstaden.

Formålet med projektet er at engagere unge erhvervsskoleelever i praksisnært innovationsarbejde rettet mod Det Blå Danmark i starten af deres erhvervsuddannelse.

 

FMH-logo

Læs mere om