EU-millioner til Ærø-færge giver jobs til Søby Værft

Ærø kan se frem til omkring 30-35 nye arbejdspladser på Søby Værft, nu da EU bevilger 125 mio. kr. til et el-færgeprojekt. CO2-udledning på Ærø sænkes med 25 procent.

El-færgeprojektet Green Ferry Vision på Ærø har fået grønt lys for deres ansøgning om udvikling, bygning og drift af el-færger på Ærø. Med tilkendegivelsen fra EU følger en check på op til 125 mio. kr., skriver flere medier.

Færgen, som bliver Danmarks første el-færge, skal designes i Marstal og bygges på Søby Værft på Ærø. Værftets direktør Roar C. Falkenberg har tidligere ment, at det ville betyde 20 nye arbejdspladser på værftet. Nu tør han godt forvente hele 30-35 nye jobs på værftsområdet.

“Vi skal først forhandle kontrakt med EU, og dernæst skal færgen designes i Marstal. Vi forventer at gå i gang med at bygge færgen fra april-maj næste år, og det betyder omkring 30-35 nye arbejdspladser på værftet og hos de partnere, der arbejder på samme matrikel her i Søby,” siger Roar C. Falkenberg.

Sænker CO2-udledning med 25 pct.

Når el-færgen kommer i drift i 2017, vil det betyde en sænkning af CO2-udledningen på Ærø med hele 25 procent, fordi færgefarten står for en forholdsvis stor udledning lokalt.

Opgaven vil også give værftet faglige og teknologiske erfaringer, som det kan arbejde videre med, når det skal vurderes, om det faktisk vil kunne betale sig at ændre eksisterende færger i danske farvande til enten ren el-drift eller hybriddrift.

Derudover har opgaven allerede kastet en mulig ordre af sig på et tilsvarende skib.

”Vi har fået en henvendelse fra udlandet; mere kan jeg ikke sige på nuværende tidspunkt,” siger Roar C. Falkenberg.

Se omtale af EU-bevillingen her

Søfart