Håndtering af sager om krænkelser. Materiale til inspiration
Seksuel chikane og krænkende opførsel er uacceptabelt og kan have alvorlige konsekvenser for både den enkelte medarbejder og for virksomheden.
Det kan være forskelligt fra person til person, fra situation til situation og fra arbejdsplads til arbejdsplads, hvad der opleves som acceptabelt, og hvad der opleves som seksuel chikane. Men uanset hvad er det vigtigt, at I som virksomhed konsekvent følger faste procedurer for samtaler og eventuelle sanktioner, når der er indikationer på sexchikane.
Hvis der er problemer i en afdeling, er det helt afgørende at få dem frem i lyset og få dem løst.
Men hvor går grænsen?
Netop det spørgsmål har givet titel til en kampagne, som arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet har lavet sammen, og som tager meget direkte fat i emnet gennem et såkaldt dialogværktøj. Der kan nemlig være masser af situationer, hvor man er i tvivl om, hvordan og hvornår man egentlig skal reagere. Både hvis det går ud over en selv, hvis man er vidne til noget, man opfatter som krænkende, eller hvis man som leder bliver opmærksom på en uacceptabel opførsel fra en medarbejder.
Derfor er det anbefalelsesværdigt at få taget emnet op i organisationen og få drøftet, hvad man i den enkelte afdeling finder acceptabelt. En snak af den art kan også bidrage positivt til, at personer, som måske ubevidst overskrider andres grænser, bliver gjort opmærksom på – direkte eller indirekte – at de skal have justeret deres opførsel af hensyn til deres kollegaers trivsel.
I dialogværktøjet får man præsenteret en række konkrete eksempler, som man bliver bedt om at forholde sig til. Eksemplerne viser tydeligt, at netop dette emne kan være lidt af en gråzone, og de kan bruges til at få en god og ærlig snak om emnet.
Du finder materialet her: Om kampagnen (at.dk)
Derudover kan det anbefales at undersøge emnet ved hjælp af eksempelvis en anonym spørgeundersøgelse i organisationen. I flere brancher har problemet vist sig at være langt større end forventet, og det er bedre at være proaktiv end at stå med en ubehagelig sag på et senere tidspunkt. Det afgørende er at skabe et fortroligt rum, hvor medarbejderne føler sig trygge ved, at de kan få hjælp og opbakning fra ledelsen.
Tilbage til “Arbejdsmiljø”