Del:

”Jeg kan helt klart anbefale campen til andre lærlinge”

Innovation camp maritime erhverv

I løbet af efteråret og foråret har Danske Maritime afholdt tre innovation camps i henholdsvis Frederikshavn, Svendborg og Slagelse i samarbejde med Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE), der er en del af Københavns Professionshøjskole, og med støtte fra Nordea-fonden. Modtagelsen fra erhvervsskoleelever og maritime virksomheder er positiv.

Der er brug for flere faglærte. Ikke mindst til den maritime industri, der ud af sine cirka 40.000 ansatte beskæftiger små 20.000 faglærte. Og det er ikke et tal, man vurderer, bliver mindre i de kommende år, da produktionen bliver stadig mere krævende, og faglighed derfor bliver stadig mere efterspurgt i industrien. Derfor har man i Danske Maritime været med til at udvikle et i denne sammenhæng nyt undervisningsformat: tværfaglige innovation camps.

”Elever fra forskellige virksomheder og fra forskellige uddannelser bliver sat sammen på tværs af deres fag og skal arbejde med en maritim udfordring,” forklarer Stine Hallingskog, der er uddannelseskonsulent hos Danske Maritime og projektleder på de tre innovation camps. Hun forklarer videre:

”Vi har brug for unge mennesker, der er gode til at tænke ud af boksen, som tør vende tingene på hovedet, og som tør gå med deres ideer, og unge mennesker, der også er bevidste om, hvad deres egen faglighed kan, men også hvad deres egen faglighed kan i samarbejde med andre fagligheder. Og det er, hvad vi ønsker at bibringe eleverne med vores innovation camps.”

Virksomhederne bakker op
”Jeg har været her i dag og fortalt om min egen historie fra automekaniker til direktør, og det, håber jeg, kan være med til at inspirere dem [eleverne, red.],” fortæller direktør i Automation Lab, Claus Walther Jensen, for sin motivation for at deltage på Svendborg-campen. For der er muligheder i den maritime industri; ikke mindst med en erhvervsuddannelse i bagagen.

Men det er ikke nok kun få sig en uddannelse. Man skal gerne gå efter at udfordre sig selv. At blive endnu bedre til sit fag. For virksomhederne har ikke bare brug for flere hænder. De skal være skruet rigtigt på og sidde på fremtidige medarbejdere, der ønsker at hæve niveauet endnu mere i industrien.

”Vi tror, at det tværfaglige, der ligger i innovation campen, kan gøre os [i virksomhederne, red.] dygtigere. Jo mere forskelligt, de [eleverne, red.] får lov at snuse til, jo mere nysgerrige bliver de, og jo dygtigere mener vi, at de bliver,” fortæller Martin Mygind Larsen fra FAYARD.

Eleverne nye ambassadører for initiativet
Det tværfaglige aspekt i campen, hvor man inkluderer lærlinge fra forskellige virksomheder, som samtidig også kommer fra forskellige erhvervsuddannelser, er noget, der tiltaler eleverne. Og som giver dem noget, de ikke er vant til.

”Gruppesammensætningen giver rigtig meget. Alle har hver deres ide til, hvad der kan bidrage. De andre ved en masse, jeg ikke ved. Jeg ved en masse, de ikke ved. Og på den måde kan man ping-pong’e med hinanden,” forklarer Thomas Andresen, der er elektrikerlærling.

Han støttes op af Sebastian Sørensen, der er skibsmontørlærling, der understreger det positive i, at virksomhederne er så involverede, som de er:

”Det er dejligt, at det er konkrete udfordringer. At det er et firma, der er kommet herind og kommer med en rigtig case, for det gør, at man bliver lidt mere motiveret. Man kan se, at det faktisk kan bruges til noget.”

Og han er ikke ene om at være fortaler for den mere konkrete og mere udfordrende, innovative måde at lære på, som eleverne har været stillet over for i forbindelse med deres deltagelse på en af de tre innovation camps.

”Jeg vil helt klart anbefale campen til andre lærlinge. Du lærer bare ting på en anden måde,” lyder den afsluttende konklusion fra smedelærlingen Magnus Ditlevsen.

Hold dig opdateret, følg Danske Maritime på LinkedIn

Galleri fra videoen om innovation camps på erhvervsskoler