Del:

MAN Energy Solutions satser på nye miljøvenlige teknologier og udvider testfaciliteter

MAN - Research engine at Research Centre Copenhagen equipped for LPG operation

Nye miljøvenlige teknologier får MAN Energy Solutions til at udvide i Københavns Sydhavn. Internationale miljøkrav er medvirkende til væksten.

Et øget behov for test af nye miljøvenlige teknologier får MAN Energy Solutions til at udvide i Københavns Sydhavn. For en måned siden kunne man her præsentere en motortype, der drives af det miljøvenlige brændsel LPG (Liquid Petroleum Gas), og at man som følge af de nye teknologiske landvindinger står foran en udvidelse af sine testfaciliteter.
”I Danmark er vi førende på maritim miljøteknologi. Det har vi været længe, men det er klart, at en udvidelse af vores testfaciliteter er et tegn på øget aktivitet på området for miljøvenlige maritime løsninger, ikke mindst på grund af nye IMO-krav”, forklarer Thomas S. Knudsen, senior vice president i MAN Energy Solutions.
Manges fokus er rettet mod 2020 og de kommende krav om lavere udledning af SOx, men hos MAN Energy Solutions har man blikket rettet længere ud i fremtiden. Her ønsker man at løse en problematik, der ellers først rammer shippingbranchen med 2050-målene – de globale IMO-krav om at halvere CO2-udledningen.

Gas eller heavy fuel alt efter ønske
”Udledningen af CO2 er den næste miljømæssige udfordring, som transportsektoren skal have løst. For selvom transport med skib er den mest miljøvenlige transportform, så kræver det udvikling af ny, banebrydende teknologi at blive endnu mere miljøvenlig, og her er den nye dual fuel-motortype, der både kan køre på LPG, altså flydende gas, og dieselbrændstoffer, en fleksibel løsning for rederierne og gavnlig for vores miljø”, forklarer Thomas S. Knudsen.

Udvikling kræver udbygning
Nu begynder man dog mærke presset på faciliteterne hos MAN i Københavns Sydhavn. Som nye teknologier kommer til, er det blevet nødvendigt at udbygge med endnu en testmotor. Derved får MAN to fuldskala testmotorer i København samt en række testopstillinger.
Det lyder måske ikke af meget, men en testmotor til skibe er en sag på hele 3 etager. Placeret i en hal med egen bro i samme størrelse som den på en moderne færge, så er der altså tale om noget af et byggeri, som man går i gang med.

Danmark – en global maritim hub
”En af Danmarks helt store styrkepositioner er, at vi har en så alsidig industri, hvor værfter, udstyrsproducenter og skibsdesignere ikke kun konkurrerer indbyrdes, men faktisk kan sparre og tage ved lære af hinanden. Det det er denne synergi i markedet, der har været med til at gøre Danmark til en global maritim hub,” afslutter Thomas S. Knudsen.
Det forventes, at byggeriet af det nyeste testcenter står færdigt i begyndelsen af 2020.