Hjem > Nyhedsbreve - indlæg > Massiv omtale af udbudssag om staten og danske værfter
29. januar 2018

Massiv omtale af udbudssag om staten og danske værfter

Massiv omtale af udbudssag om staten og danske værfter
Den forløbne uge bød på massiv medieomtale i trykte og elektroniske medier, efter at Danske Maritime havde offentliggjort, at staten udelukker danske værfter med tiårsregel.

Børsen: Værfter raser over udbud: Staten holder os væk
Børsen bragte tirsdag 23. januar 2018 et opslag på to sider under overskriften ’Værfter raser over udbud: Staten holder os væk’. Artiklen handlede om, at samtidig med regeringens udspil til at styrke det maritime Danmark, afskæres danske værfter fra at byde på skibe til Forsvaret. Børsen bragte en sidehistorie om, at ’Danske værfter får ingen hjælp’ til forskel fra andre lande, og Børsens politiske redaktør kunne i sin analyse konstatere, at ’Værfterne får blåt øje og blodtud af staten’.

Jyllands-Posten: Værftsejer: Staten spænder ben for sin egen industri
I Jyllands-Posten samme tirsdag var overskriften på en helsides artikel ’Værftsejer: Staten spænder ben for sin egen industri’. Artiklen beskrev, hvordan den danske værftsindustri raser, efter at forsvaret har frasorteret et dansk værft i konkurrencen om ordren på et skib til 300 mio. kr., og at erhvervsministeren nu vil granske processen. Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, blev i artiklen citeret for at sige, at ’det er jo decideret grotesk, det der sker i Danmark. Vi har en stat, der vælger at gå ud og spænde ben for sin egen industri i stedet for at gøre som i andre lande, hvor man vælger at lave udbud, der er med til at øge kompetencer og viden i landet’. På Jyllands-Postens portal Finans.dk blev artiklerne fulgt op af mere dybdegående analyser om udbuddet.

Nordjyske: Politikere i kamp for værfterne
Nordjyske gik dagen efter, onsdag 23. januar 2018, ind i sagen med en forside og et opslag på to sider i avisen. Forsideoverskriften var ’Politikere i kamp for værfterne’. Artiklen handlede om, at to nordjyske folketingspolitikere fra hver sin lejr lover at gå på barrikaderne for, at danske værfter kan komme til at byde på statens skibe. De to politikere var Bjarne Laustsen (S) og Preben Bank Henriksen (V). Inde i avisen blev der fulgt op med en tosiders artikel med overskriften ’Staten spænder ben for værfter’. Direktør for Karstensens Skibsværft, Knud Degn Karstensen, blev citeret for ’På den ene side er man fra statens side stærkt optaget af at skabe danske arbejdspladser. På den anden side gør man det reelt umuligt for danske værfter at byde med’, og Jenny N. Braat, adm. direktør i Danske Maritime, var også på banen med kritik af udbudsformen.

TV2 Nyheder: Staten snyder danske værfter
TV2 Nyhederne kl. 22.00 og TV2 Nord bragte onsdag aften 23. januar 2018 et længere indslag om sagen, ligesom sagen fik omtale i en række regionale radioaviser hos blandt andet DR. Se tv-indslaget på TV2 Nord her.

Berlingske: Hvorfor sender Danmark millioner til udenlandske værfter?Berlingske bragte fredag 26. januar 2018 en kronik fra adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, som beskrev hele situationen med fakta og baggrund under overskriften Hvorfor sender Danmark millioner til udenlandske værfter?.

Borgmester: Danske værfter skal i det mindste have en chance
Sagen har endvidere fået lokale borgmestre til at fatte pennen. Borgmester Birgit Stenbak Hansen, Frederikshavn Kommune, opfordrer i et brev de ansvarlige ministre og deres ministerier til at rulle ærmerne op og finde en ny vej, der giver danske værfter en mulighed for at byde på opgaven med bygningen af et nyt miljøskib til 300 millioner kroner. Læs hendes brev her.

Mette Frederiksen, S-formand, forundret over udbudsrunderne
I Sæby Avis torsdag den 25. januar 2018 var der reportage fra et møde dagen før med S-formand Mette Frederiksen. En deltager ville gerne vide, hvorfor nordjyske værfter ikke kan få mulighed for at bygge og servicere miljøskibe og flådefartøjer. Mette Frederiksen kunne garantere, at Frederikshavn Kommune i den forbindelse var blevet nævnt rigtig mange gange på Christiansborg. Hun så med stor forundring på udbudsrunderne og mente, der bør kunne bygges på nordjyske værfter. “Centraliseringsspørgsmålet: hvis bare vi udliciterer og centraliserer, får vi et bedre produkt. Den præmis køber jeg ikke,” påpegede Mette Frederiksen. Læs hele artiklen her.

Forsvarsministeriet: Anskaffelse af miljøskibe genovervejes
Søndag middag kom forsvarsforliget og udbuddet blev annulleret, hvilket blev helt klart søndag aften kl.20.10 i en meddelelse fra Forsvarsministeriet, der bekræftede og begrundede annulleringen: ”Vi undersøger nu, om ikke nye militære skibe kunne løse den opgave ved siden af, så vi slår to fluer med et smæk – og får styrket Søværnet. Med den nye forligsaftale styrker vi Forsvaret på flere områder, og vi har samtidig haft fokus på at give Forsvaret større bredde og robusthed – ikke mindst i lyset af den sikkerhedspolitiske udvikling. Det er baggrunden for analysen af, om man i stedet for at erstatte Forsvarets udtjente havmiljøskibe kunne fokusere på nye militære fartøjer. Det handler om, at se på, om vi kan løse opgaverne, styrke det nationale forsvar og sikre en bedre udnyttelse af Forsvarets samlede ressourcer, idet en ny skibstype selvfølgelig også skal kunne løse havmiljøopgaven”, sagde forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen.

Børsen: Gennembrud for danske værfter
Mandag morgen kunne Børsen bringe følgende interview med Jenny N. Braat og Søren Espersen, udenrigsordfører for DF,
Ser I det som en øremærkning af opgaverne til danske værfter?
“Ja. Man anerkender, at udbuddet skal genovervejes, og at man ønsker skibe til forsvaret, som kan løse miljøopgaver, og dem behøver man kun at byde ud i Danmark. Det er vi meget glade for,” siger Jenny Braat.
Søren Espersen, udenrigsordfører for DF, kommenterede annulleringen:
“I stedet skal der bestilles skibe med en fleksibilitet, så de hurtigt vil kunne omdannes til krigsskibe. Det er man i gang med at undersøge. Det er ikke rimeligt, at de skibe ikke skal bygges på danske værfter. Og kan man finde en måde at sikre, at der let og hurtigt kan påmonteres kanoner på skibene, så er det en god løsning”, sagde han.
“Når der er tale om militære fartøjer, er der ingen, der stiller spørgsmålstegn ved, at opgaven kun bydes ud til danske værfter. Er der tale om miljøskibe eller andre almindelige fartøjer, er det meget vanskeligt at undgå et EU-udbud. Så alle i forligskredsen er interesserede i flere byggerier og mere vedligehold til danske værfter, så vi nikker glade til det her,” sagde Søren Espersen.

TV2 og DR samt maritime fagmedier bragte nyhed mandag
Også DR og TV2’s regionale tv- og radiostationer samt de maritime fagmedier bragte mandag de gode nyheder, blandt andet i form af interviews med fremtrædende politikere og Danske Maritime.

Læs mere om