Hjem > Nyheder > Så går starten for CBS-kurset til den maritime industri
30. august 2015

Så går starten for CBS-kurset til den maritime industri

For første gang står det danske uddannelsessystem klar med et kursus målrettet administrative medarbejdere i den maritime industri. CBS Maritime og Danske Maritime har sammen udviklet kurset, der skal gøre industrien bedre til at sælge service frem for produkter.

Til september starter det første kursus hos CBS (Copenhagen Business School), der er målrettet handelshøjskolestuderende, der søger job i den maritime industri. Fra starten udbydes uddannelsen også til medarbejdere i den administrative del af maritime industrivirksomheder. De kan tage kurset som valgfag under den såkaldte tompladsordning.

På kurset ’Creating and Capturing Value in Global Maritime Markets’ lærer deltagerne at lægge strategier for, hvordan man som maritim virksomhed kan levere serviceydelser og løsninger til kunderne frem for blot et produkt, blandt andet om udvikling af serviceydelser (servitization), prissætning, organisering af virksomheden og at planlægge og gennemføre salget.

Fokus på ’servitization’

”Lærebøgerne prædiker servitization, men virksomhederne bliver ofte slemt skuffede, når de vil prøve det af i praksis, for der er så mange elementer, der skal på plads for at få succes. Det gennemgår vi med en række cases fra den virkelige verden kombineret med teori,” forklarer lektor René Taudal Poulsen, CBS Maritime.

CBS Maritime har eksisteret i godt et år og har hidtil haft kurser målrettet shipping. Det er første gang i den danske uddannelsessektor, at der er udviklet et kursus på akademisk niveau målrettet de administrative medarbejdere i den maritime industri.

Kurset er udviklet i tæt samarbejde mellem CBS Maritime og Danske Maritime.

Skal styrke os i konkurrencen

”Hvis danske maritime virksomheder skal bevare og udvikle vores gode markedsposition globalt, skal vi være helt fremme i skoene med hensyn til at udvikle kompetencen hos medarbejdere. Det gælder i hele virksomheden, ikke kun den tekniske del. Derfor har vi sat fokus på i første omgang servitization, fordi vi ved, at der i de kommende år vil blive kæmpet tæt om markedsandele ude i verden på netop dette felt,” siger adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime.

De cirka 1.000 virksomheder i den maritime industri i Danmark har en årlig produktion på 88 milliarder kroner, og samlet går cirka 70 procent af salget til eksportmarkederne.

”Den maritime industri fylder mere hos os end hos andre lande,” siger adm. direktør Jenny N. Braat med henvisning til en rapport fra Europa-Kommissionen sidste år, som viser, at produktionsværdien pr. indbygger er mere end seks ganske så høj i Danmark som gennemsnittet for de europæiske maritime nationer.

Læs mere: http://kursuskatalog.cbs.dk/2015-2016/KAN-CCMVV2007U.aspx. 

Pris 3.500 kr. Undervisningen er to til tre timer ugentligt fra september til medio november.

Tilmelding hurtigst muligt og helst inden kursusstart i starten af september på valgfag@cbs.dk