Hjem > Nyheder > Spændende møde om maritime muligheder og grøn infrastruktur i USA
17. juni 2021

Spændende møde om maritime muligheder og grøn infrastruktur i USA

Danske Maritime har i samarbejde med den danske ambassade i Washington DC holdt webinar om de maritime muligheder i USA med fokus på grøn infrastruktur og skibsfartens klimadagsorden.

Her redegjorde Danmarks ambassadør i USA, Lone Wisborg, indledningsvist for Biden-administrationens fokus på økonomisk genopretning og klima, herunder for den ganske ambitiøse infrastruktur- og beskæftigelsespakke, som skal udbygge og modernisere den amerikanske transportinfrastruktur og samtidig skabe flere arbejdspladser. På grund af det store fokus på grønne og miljøvenlige teknologier og løsninger åbner pakken nye muligheder for danske virksomheder. Ikke kun i form af eksport til USA, men også i form af indgåelse af samarbejdspartnerskaber med amerikanske virksomheder.

Efterfølgende redegjorde ekspert i maritim jura Joan Bondareff fra advokathuset Blank Rome mere detaljeret for indholdet i infrastrukturpakken og det politiske forhandlingsklima. Infrastrukturpakken har stor fokus på miljø- og klimavenlig transport, herunder på e-biler og udbygning af en tilstrækkelig ladeinfrastruktur rundt om i USA.

Joan Bondareff redegjorde også for planerne om en forlængelse af Small Shipyard Grant Programmet, som har fokus på at understøtte aktiviteten blandt de mindre skibsværfter i USA. Administrationens udspil til infrastrukturpakken har imidlertid ikke kun fokus på grøn og klimavenlig modernisering af den amerikanske transportinfrastruktur, men også på en række sociale forhold, hvilket skabte udfordringer i forhold til at nå til enighed med Kongressen.

Slutteligt præsenterede Andrew Losos, som arbejder som transportekspert for Verdensbanken, hovedkonklusionerne i bankens nyligt offentliggjorte rapporter om maritim dekarbonisering og alternative brændstoffer. Ifølge Losos rummer den igangværende indsats for at begrænse og på sigt eliminere skibsfartens drivhusgasser store muligheder for lande verden over. Verdensbanken mener, at ammoniak og brint synes at være de mest lovende CO2-frie bunker-brændstoffer til skibsfarten. De er mere skalérbare og omkostningseffektive end andre bio-brændstoffer eller syntetiske, CO2-baserede muligheder. LNG anses derimod for at være et niche brændstof, der udelukkende kan bruges på eksisterende ruter og specielle skibe, og ydermere begrænser LNG kun CO2-udslippet fra skibene i begrænset omfang.

 

Læs mere om