Del:

Danske Maritime sætter Brexit under lup

 

Om en uge forlader Storbritannien EU, og snart indledes forhandlinger om det fremtidige forhold, herunder en frihandelsaftale. For den danske maritime industri er det er helt afgørende, at mulighederne for både handel og samarbejde bevares i bedst muligt omfang. Derfor sætter Danske Maritime Brexit under lup og vil i 2020 have et stort fokus på at sikre branchens vigtige forretningsforbindelser med Storbritannien, siger Jenny Braat, adm. direktør i Danske Maritime:

  • Fra den danske maritime industris side er vi meget bekymrede for, at Storbritannien nu forlader EU, fordi EU-samarbejdet har sikret gode relationer mellem den danske og den britiske maritime industri. Ikke mindst i form af et relativt frit marked for eksport af maritimt udstyr og maritime løsninger til det britiske marked, herunder nul-told og smertefri godkendelsesprocedurer for dansk udstyr og løsninger til den britiske skibsbygningsindustri, siger Jenny Braat.

Derudover har Storbritannien i lighed med Danmark traditionelt stået for en handelsliberal linje og kæmpet for fair og lige handelsvilkår globalt – en linje, som den danske maritime industri bakker fuldt op om. Så i de kommende forhandlinger mellem EU og UK er det i den danske industris interesse, at en aftale knytter EU og UK så tæt som muligt sammen handelsmæssigt, siger Jenny Braat:

  • Det er helt afgørende, at vi undgår unødvendige handelsbarrierer og risiko for konkurrenceforvridning. Vi lægger fra industriens side stor vægt på, at der opnås en handelsaftale, der er juridisk bindende, og hvor der er told- og kvotefrihed for handlen med maritimt udstyr.

Danske Maritime ønsker desuden, at aftalen sikrer, at der ikke åbnes for tildeling af statsstøtte til den britiske maritime industri på vilkår, der afviger fra EU statsstøtteregler.

  • Ellers risikerer vi konkurrenceforvridning til skade for den danske maritime industri, og vi skal også undgå, at Storbritannien indfører såkaldte ”køb britisk” klausuler i deres offentlige indkøbsregler eller opfordrer britiske rederier til fortrinsvis at købe britisk byggede skibe. Den slags tiltag er uacceptable, siger Jenny Braat.

Inden for handel med tjenesteydelser er det også vigtigt for den danske maritime industri, at Storbritannien juridisk forpligter sig til at sikre, at britiske rederier fortsat kan lade deres skibe reparere og vedligeholde på danske værfter, og forpligter sig tilsvarende i forhold til danske maritime rådgivende ingeniørfirmaers adgang til det britiske skibsbygningsmarked.

Derudover er det vigtigt, at der ikke opstår nye komplekse godkendelsesprocedurer for eksport og salg af maritimt udstyr og maritime løsninger til det britiske marked. Selvstændige UK godkendelses- og certificeringsprocedurer bør undgås, og Storbritannien bør så vidt muligt fortsat anerkende godkendelsesprocedurerne for maritimt udstyr i marineudstyrsdirektivet (MED) og direktivet for radiokommunikationsudstyr (RED). Samtidig bør danske maritime virksomheder fortsat frit kunne bruge britiske testinstitutter og Notified Bodies i forbindelse med MED og RED godkendelserne.

  • Vi følger nøje med i forhandlingerne for at sikre den danske maritime industris handelsmæssige interesser bedst muligt. Branchen lever i høj grad af eksport, og Storbritannien er et vigtigt marked. Nu er det op til dygtige politikere og embedsmænd at få landet nogle gode aftaler, og vi giver på vegne af branchen vores besyv med i flest mulige sammenhænge for at sikre, at branchen kommer bedst muligt gennem dette skilsmissedrama, siger Jenny Braat.

Storbritannien udtræder af EU d. 31. januar 2020 – ni måneder senere end oprindeligt planlagt.