Del:

Glædeligt at nyt fiskerikontrolskib skal bygges i Danmark

 

Det er netop blevet afgjort, hvem der skal bygge Fiskeristyrelsens nye fiskerikontrolskib til knap 170 mio. kr.
I sidste ende stod valget mellem Karstensens Skibsværft i Skagen og Hvide Sande Shipyard, Steel & Service, og i udvælgelsen er der blandt andet blevet lagt stor vægt på miljø- og klimarigtige løsninger i nybygningen.

Nu er der truffet en beslutning, og i sidste ende trak Hvide Sande Shipyard det længste strå. Mogens Jensen, minister for fødevarer, fiskeri og ligestilling, ser frem til at få bygget et nyt moderne skib og glæder sig også over, at det endte med at være to danske værfter, som havde de bedste bud:

“Jeg er rigtig glad for, at vi nu har valgt det værft, som skal bygge Fiskeristyrelsens nye kontrolskib Ny Vestkysten. Værfterne Hvide Sande og Karstensen havde begge rigtige gode bud på opgaven, men i sidste ende faldt valget på Hvide Sande, der nu skal bygge et ”state of the art” kontrolskib, når det kommer til miljøkrav, støjreducering og energioptimering”, siger Mogens Jensen.

I Hvide Sande er der stor glæde over den nye ordre, som bliver det hidtil største skib, værftet har bygget, og som samtidig kommer til at rumme en lang række spændende tekniske løsninger ift. manøvre- og sødygtighed og selve overvågningen, hvor der blandt andet skal benyttes store droner. Administrerende direktør Carl Erik Kristensen ser frem til at få taget hul på opgaven:

“Opgaven lander helt perfekt for os i forlængelse af, at vi har bygget fem hybridfartøjer og en fuldelektrisk færge til Fanø, som bliver færdig til efteråret. Den tekniske erfaring kan vi bygge videre på, og vi er glade for nu at kunne se to år frem i tiden sammen med vores dygtige medarbejdere. Vi vil gøre vores yderste for at bygge det bedst mulige fartøj til Fiskeristyrelsen og har store forventninger til opgaven, som får stor positiv betydning for vores værft. Så vi er utrolig glade for at have fået ordren”, siger Carl Erik Kristensen.

Det nye skib skal efter planen stævne ud om knap to år, og Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime, glæder sig over, at det bliver fra en dansk havn:

“Det er utrolig dejligt at høre, at ordren er gået til et dansk værft. Det vil bidrage til gode danske arbejdspladser både hos værfter og leverandører, og det glæder os, at Fiskeristyrelsen er gået efter høj kvalitet, som jo netop er kendetegnet for de danskproducerede skibe. Det håber vi, at andre myndigheder vil lade sig inspirere af – ikke mindst set i lyset af behovet for en grøn omstilling, hvor den danske maritime industri er blandt de dygtigste i verden”, siger Jenny Braat.