Maritime projekter blandt de begunstigede i uddeling af midler fra EU’s Innovationsfond
Waterborne Technology Platform, hvor adm. direktør i Danske Maritime Jenny Braat sidder i bestyrelsen, hilser det velkomment, at EU’s Innovationsfond har uddelt midler til maritime projekter, der skal bidrage til klimaneutralitet. For at nå de ambitiøse klimamål skal implementeringen af innovationer øges yderligere, og det kræver en målrettet tilgang.
Europa-Kommissionen har netop udvalgt 85 innovative projekter til at modtage i alt 4,8 milliarder euro i tilskud fra Innovationsfonden med det formål at implementere grønne teknologier i hele Europa. De udvalgte projekter bidrager især til at nå EU’s politiske mål, herunder målet om at nå klimaneutral transport. De udvalgte projekter vil reducere emissioner i transportsektoren, og her får den maritime sektor stor gavn af midlerne. Projekterne omfatter bygning og retrofit af fartøjer til brug af Renewable Fuels of Non-Biological Origin (RFNBO), det vil sige brændstoffer af ikke-biologisk oprindelse, og elektricitet.
Den maritime branche er dynamisk og omfatter en mangfoldig række af offentlige og private interessenter. Interessenterne spænder fra udstyrsfabrikanter, klassifikationsselskaber, skibsbyggere, skibsdesignere, serviceudbydere (f.eks. uddybning) og redere (både til søs og på de indre vandveje) til havne, infrastrukturudbydere samt universiteter og forskningsinstitutter.
Små og mellemstore virksomheder (SMV’er) udgør den største del af EU’s maritime branche og spiller en afgørende rolle i branchen og den europæiske økonomi. De forskellige interessentgrupper tilbyder en bred vifte af tjenester og produkter. For eksempel kan den globale flåde kategoriseres efter forskellige skibstyper og tjenester, klassificeret efter energibehov og autonomi. Disse kategorier omfatter fartøjer til transport på indre vandveje, færger, nærskibsfart, krydstogt, oceangående skibe og offshore skibe. Yderligere skal der skelnes mellem linjefart og trampfart og deres forretningsmodeller, samt mellem retrofit af eksisterende fartøjer og bygning af nye. For at lette implementeringen af innovationer i alle dele af branchen, er det afgørende at tage højde for branchens særlige karakteristika. Det kan gøres ved at bruge relevante kriterier og procedurer i de kommende udbudsrunder.
Herudover støtter Waterborne Technology Platform fuldt ud opfordringen om, at tilstrækkelige mængder alternative fremdrivningsmidler til en konkurrencedygtig pris skal være tilgængelig i anløbshavne. Det vil være en af nøglerne til en succesfuld implementering af nye teknologier og løsninger i den maritime sektor.
I betragtning af disse særlige forhold, herunder den gennemsnitlige levetid for et fartøj og opfyldelse af de fastsatte miljømål, er det et kapløb med tiden. Branchen er forpligtet til at udvikle og implementere løsninger til gavn for fremtidige generationer. For at kunne implementere disse innovative tiltag kan det dog være nødvendigt med yderligere ændringer af de nuværende mekanismer. Dette kunne indebære at tilpasse kriterierne til de forskellige karakteristika i de forskellige segmenter af den maritime branche. Derudover kunne det indebære at støtte en systematisk tilgang til at reducere CO2-udledningen, som involverer hele branchens økosystem.
Eero Lehtovaara, bestyrelsesformand for Waterborne TP, siger:
“Vi er glade for, at Innovationsfonden har tildelt maritime projekter midler. Projekterne er en blanding af både energiforsyning og integration af teknologier om bord. Derudover er der udvalgt specifikke maritime projekter i form af dedikeret brændstofforsyning til maritime aftagere. I de kommende måneder vil vi fortsætte med at arbejde på at styrke implementeringen af innovativative nye løsninger, hvilket vil være et af hovedtemaerne under den kommende udgave af Waterborne Days 2025. Sammen arbejder vi på at opnå bæredygtig konkurrenceevne til gavn for os alle,” afslutter Eero Lehtovaara.