Hjem > Nyheder > Rekordmange forslag ved de vigtige møder i IMO MEPC 82, hvor emner som ballastvand, grøn omstilling af skibsfarten og luftforurening blandt andet skal diskuteres
27. september 2024

Rekordmange forslag ved de vigtige møder i IMO MEPC 82, hvor emner som ballastvand, grøn omstilling af skibsfarten og luftforurening blandt andet skal diskuteres

Fra mandag d. 30. september og fem dage frem afholdes der møder i Marine Environment Protection Committee (MEPC) under IMO.

Her er der på forhånd fremsendt historisk mange forslag, så deltagerne kan se frem til nogle travle dage. Herunder følger en gennemgang af nogle af de punkter, Danske Maritime har et særligt fokus på.

Den grønne omstilling er en både stor og bekostelig affære for verdensskibsfarten. Det erkender man nu fra flere sider. Såvel tankskibe som containerskibe sejler mange ekstra sømil og med ganske høj fart, da der er efterspørgsel efter tonnage til længere transporter. Det påvirker området for maritim teknologi.

For den grønne omstilling kan ikke alene gennemføres ved omskiftning til grønne brændstoffer. At nå målet om nul-udledning i 2050 kræver radikale effektiviseringer. Ikke mindst indførelse af energieffektive systemer til såvel fremdrivning som alle øvrige energiforbrugende processer ombord.

Samtidig medfører den fortsatte betydelige prisforskel mellem grønne og traditionelle brændstoffer, at fossile brændstoffer fortsat anvendes i stort omfang. En øget appetit på investering i energibesparende teknologier vil kunne bidrage til at nå IMO’s klimamål.

For at undgå suboptimering bør alle tiltag samtidig gennemføres med tilhørende beregning af Carbon Footprint og Well to Wake således, at en livscyklusanalyse (LCA) foreligger for udstyr og systemer, så de bedste beslutninger træffes.

Rammebetingelserne er vigtige, når der skal udvikles

Stabile rammebetingelser og sikkerhed omkring gyldighed for reguleringen er altafgørende for de innovative first movers blandt teknologileverandørerne. Der skal være frihed til at udvikle, og teknologineutralitet skal være et grundlæggende princip. Danske Maritime har håb og forventning om, at dette kommer til at gælde fremadrettet. Vi har desværre igennem senere års teknologiudvikling set myndigheder foretage betydelige kursændringer til stor skade for de innovative private aktører, som har taget risiko og investeret i tillid til, at rammebetingelserne var stabile.

Ved MEPC 82 vil Danske Maritime deltage i CESA, som er delegation for den europæiske maritime industri, hvor vi blandt andet har fokus på luftforurening, energieffektivitet, ballastvandsbehandling og anti-fouling; alle vigtige områder som vil følges. Flere af vores medlemsvirksomheder deltager også, blandt andet MAN Energy Solutions, Alfa Laval, Danfoss IXA, Green Instruments og MicroWise.

Ballastvand i fokus

Det forventes, at krav for certificering af ballastvandsrensningsanlæg modificeres, og procedurer for vedligeholdelse og fejlfinding forventes at blive indeholdt i skibes planer for behandling af ballastvand (BWMP.) Håndhævelse efter udløb af perioden for erfaringsopbygning er et emne, som Danske Maritime har store forventninger til. Konkrete forholdsregler og beredskab, hvis et skib ikke er i stand til at behandle ballastvand tilfredsstillende i henhold til D-2 kravet (kravet om rensning af ballastvand), er meget vigtigt.

Øvrige fokusområder

Luftforurening:

Måling af Black Carbon er et dansk styrkeområde. Der er langsom fremdrift på området, og flere NGO’er, blandt andet CESA (Community of European Shipyards’ & Equipment Manufacturers Association), FOEI (Friends of the Earth International) og ICC (Inuit Circumpolar Council), presser på for regulering. Herudover vil IMO’s ekspertpanel GESAMP vurdere emissionsfaktorer vedrørende udledning fra scrubbere.

Et hollandsk studie, der tidligere er blevet præsenteret i IMO, samt adskillige fremsendte forslag, danner basis for NOx-code revision. Multiple engine operational profiles (de forskellige måder, hvorpå en motor kan drives under forskellige forhold eller indstillinger) er et vigtigt skridt til bedre fremtidig kontrol af NOx emissioner fra skibe.

Energieffektivitet:

MEPC vil forholde sig til IMO’s 2023 Data Collection System report, som giver ”Verdens tilstand”. Det vil sige den globale skibsfarts samlede emissioner i 2023. MEPC 82 vil gennemføre review of short term measures, hvilket er forhandling af stramninger af tekniske krav. Review forventes at være gennemført per 31. december 2025.

Undervandsstøj (URN):

Dette emne vil primært blive behandlet i IMO underkomitéen Ship Design and Construction (SDC).

Arktis:

Arktis er et særligt sårbart område, og derfor arbejdes der på en standard for brændstof til brug i området -den såkaldte “Polar fuel”. Rapporten fra PPR 11 vil blive gennemgået. En kommende Polar fuel-standard vil indeholde krav til C/H-forholdet (forholdet mellem karbon og hydrogen). MEPC udarbejder retningslinjer for risici ved brug og transport af brændstof i Arktis.

Canadian Arctic & Norwegian Sea forventes vedtaget som NOx, SOx & PM (particulate matter) -emissionskontrolområder.

Sammenfattende er der mange spændende emner på programmet, og Danske Maritime ser frem til at deltage aktivt i møderne, der foregår i IMO’s hovedsæde i London.