Hjem > Nyheder > Resultater i ny Epinion-undersøgelse kalder på handling
17. juli 2024

Resultater i ny Epinion-undersøgelse kalder på handling

Det er en udfordring for virksomhederne i den maritime industri at finde nok kvalificerede medarbejdere, og der skal en fokuseret indsats til for at imødekomme fremtidens beskæftigelsesbehov.

Det fastslår undersøgelsen ”Arbejdskraft og kompetencebehov i den maritime industri” fra Epinion, som dels har afdækket den aktuelle situation blandt Danske Maritimes medlemmer og dels vurderer en række nøgletal for medarbejdersammensætningen i den maritime industri, fx uddannelse, køn og alder.

Hovedkonklusionerne er, at medlemsvirksomhederne forventer at efterspørge mere specialiseret arbejdskraft i fremtiden, at mange har udfordringer i rekrutteringen af kvalificerede medarbejdere, og at den fremtidige rekrutteringsudfordring skærpes af øget vækst.

Danske Maritime har allerede igangsat en række initiativer, der skal understøtte behovet for rekruttering, men ser også et behov for politisk understøttelse samt øget samarbejde med uddannelsessektoren.

Undersøgelsen kan ses her: Arbejdskraft og kompetencebehov i den maritime industri 2024.

Udvalgte resultater fra undersøgelsen:

Øget behov for medarbejdere – alle skal i spil 

Hele 64 pct. af virksomhederne i undersøgelsen angiver, at de i løbet af det seneste år har forsøgt at rekruttere kvalificerede medarbejdere uden held. Samtidig ser vi ind en fremtid, hvor langt hovedparten af virksomhederne forventer øget omsætning og dermed øget efterspørgsel efter kvalificerede medarbejdere. Udfordringen skærpes af, at vi demografisk set kan se frem til faldende ungdomsårgange, mens den grønne omstilling jævnfør andre undersøgelser generelt forventes at medføre et markant merbehov for arbejdskraft i industrien.

For den maritime industri er behovet ekstra stort. Siden 2012 er der sket et markant fald i andelen af medarbejdere i aldersgruppen 35 til 55, mens andelen af medarbejdere over 55 år omvendt er steget. Den maritime industri har således bevæget sig mod en stadigt ældre sammensætning af medarbejdere, hvilket intensiverer behovet for at sikre tilgangen af kompetente medarbejdere. Undersøgelsen viser også, at virksomhederne oplever størst udfordring med at rekruttere medarbejdere mellem 36 og 45 år. Især manglende kendskab til den maritime industri opleves som en udfordring af en stor del af virksomhederne i undersøgelsen.

Det er dog ikke blot alderssammensætningen, der er en udfordring. Kønssammensætningen i den maritime industri har siden 2008 ligget på cirka 75 pct. mænd og cirka 25 pct. kvinder. Trods målrettede initiativer for at synliggøre, at den maritime industri er for alle, er det fortsat svært at fange kvindernes interesse og i nogle tilfælde også at fastholde dem som medarbejdere. Af dem, der siden 2008 har skiftet til et job i den maritime industri, udgør kvinder 24 pct., men samtidig udgør kvinder 26 pct. af dem, der har forladt den maritime industri, så den positive udvikling lader vente på sig.

Skærpet behov for kompetencer

Den maritime industri er kendetegnet ved at have et højere uddannelsesniveau sammenlignet med industrien generelt. Medarbejdere med en erhvervsfaglig uddannelse udgør med 42 pct. langt den største gruppe, mens medarbejdere med en videregående uddannelse samlet set udgør 43 pct.

Særligt kompetencer inden for teknologiudvikling er i meget høj kurs, og fremover forventer mere end en tredjedel af virksomhederne i undersøgelsen i meget høj eller høj grad at efterspørge disse. Det omfatter bl.a. skibsingeniører, maskinmestre og tekniske designere. Samtidig forventer virksomhederne i højere grad at efterspørge specialiserede medarbejdere, fordi kompleksiteten kommer til at stige i takt med den teknologiske udvikling, øget digitalisering og grøn omstilling. Virksomhederne i undersøgelsen giver udtryk for, at nyuddannede har de grundlæggende kompetencer, men mangler forståelse for branchen.

For at imødekomme udfordringerne med rekruttering af kvalificerede medarbejdere planlægger tre fjerdedele af virksomhederne i undersøgelsen at efteruddanne egne medarbejdere, mens knap halvdelen vil opkvalificere ved nyansættelse. Halvdelen planlægger at rekruttere internationale medarbejdere.

Handling påkrævet

Undersøgelsen understøtter, at vi står på en brændende platform, der kræver handling. Der er brug for en bredspektret indsats, som afspejler, at den maritime industri ser ind i en fremtid med fortsat øget vækst, øget behov for tekniske og højt specialiserede kompetencer og en stadigt stigende rekrutteringsudfordring. Som et at Danmarks primære erhverv skal vi lykkes!

I Danske Maritime har vi længe arbejdet for at understøtte den maritime industris kompetencebehov og er i gang med at intensivere en række indsatser, der blandt andet skal udbrede kendskabet til og skabe interesse for uddannelser målrettet den maritime industri og job i den maritime industri. Vi arbejder tæt sammen med medlemsvirksomheder, uddannelsesinstitutioner, politikere og indgår i en række partnerskaber. Vores initiativer spænder bredt og adresserer alle niveauer fra de helt unge i grundskolen til de færdiguddannede – og vi arbejder på af få alle med, for der er brug for alle! Vores initiativer omfatter derfor også bl.a. praktiksamarbejder, undervisningsmateriale, partnerskaber for at fremme diversitet og interessen for de tekniske fag, indsats for udsatte unge, rollemodeller, karriereevents og meget mere.

Vi kan dog ikke lykkes alene. Derfor har Danske Maritime en række konkrete anbefalinger og vil politisk arbejde for, at:

  • Der nedsættes et Nationalt Kompetenceråd

Danske Maritime har sammen med en lang række aktører fra arbejdstagerorganisationer, arbejdsgiverorganisationer og brancheforeninger samt alle dele af uddannelsessektoren anbefalet, at der bliver nedsat et råd, som kan udarbejde uafhængige, prognoser af, hvilke kompetencer der er behov for på fremtidens arbejdsmarked. Rådet skal have fokus på hele arbejdsmarkedet og bestå af eksperter med alsidig viden og indsigt i uddannelse – fra erhvervsskoler til universiteter – arbejdsmarked og beskæftigelse. Politiske initiativer og løsninger skal hvile på et grundlag af solid viden, som vi ønsker at bidrage til og drøfte med Folketinget.

  • Samarbejdet mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder styrkes

Den grønne omstilling og hastige udvikling som følge af digitalisering og nye teknologier medfører et fortsat stigende behov for tættere samarbejde mellem erhvervsliv og uddannelser på alle niveauer og i forhold til både de ordinære uddannelser samt efter- og videreuddannelse. Det ser vi blandt andet i kraft af, at knap halvdelen af virksomhederne i undersøgelsen vil opkvalificere ved nyansættelse. For at kunne imødekomme virksomhedernes stadigt mere specialiserede kompetencebehov, må der udvikles et tættere samarbejde mellem aktørerne, som muliggør, at indholdet i uddannelserne kontinuerligt er i sync med behovet. Praktik, virksomhedsbesøg, case-samarbejder og lignende kan bringe praksis tættere på undervisningen, men det er også vigtigt, at ikke blot institutionerne, men også de enkelte undervisere kender til de nyeste trends og udviklingsbehov i erhvervet.

  • Der arbejdes for lige kønsfordeling på de tekniske fag

En mere ligelig kønsfordeling i tekniske fag kommer ikke af sig selv, hvilket allerede har været adresseret længe. Der er også gode initiativer i den kommende reform af folkeskolen, hvor der bl.a. lægges op til flere praktiske fag, mulighed for juniormesterlære, teknologiforståelse som nyt fag og obligatorisk erhvervspraktik. Men det kræver et langt sejt træk at skabe ændrede adfærdsmønstre. Derfor er det også vigtigt, at mangfoldighed i uddannelsessystemet tænkes ind på alle niveauer, og at der løbende tænkes i samarbejde mellem uddannelser og erhverv. Mange virksomheder i den maritime industri vil gerne byde indenfor og bidrage med viden og indsigt.

  • Særlig indsats for unge uden uddannelse og beskæftigelse

I den maritime industri har vi plads til alle. Men nogle har brug for lidt ekstra hjælp for at finde fodfæste. Derfor ser vi gerne, at der oprettes en pulje, hvor virksomheder kan søge et beløb, der dækker omkostningerne ved håndholdte forløb. Dette vil styrke muligheden for, at også mindre virksomheder kan løfte et større socialt og uddannelsesmæssigt ansvar, som i sidste ende kommer både den unge, virksomheden og samfundet til gode. Vi betragter de sårbare unge som en ressource med et vigtigt potentiale.

  • Adgangen til udenlandsk arbejdskraft gøres nemmere

Den maritime industri er i stigende grad afhængig af også at kunne hente kvalificeret arbejdskraft fra andre lande, herunder uden for EU, hvor der ikke findes en tilstrækkelig mængde kvalificeret og specialiseret arbejdskraft. Hvis virksomhederne ikke skal miste ordrer, skal dette kunne ske med kort varsel. Behovet afspejler, at den maritime industri opererer globalt og ofte har afdelinger i flere lande samt kunder af mange nationaliteter. Udfordringen vedrører således både nye medarbejdere, allerede ansatte medarbejdere fra udenlandske afdelinger samt samarbejdspartnere og kunder, der har behov for periodevist ophold i Danmark. Derfor bør der fortsat arbejdes på at gøre sagsbehandlingen nemmere, kortere og billigere. Desuden mener Danske Maritime fortsat, at Beløbsordningen bør sænkes til et permanent lavere beløb. Udenlandske medarbejderes kompetencer er en gevinst for det danske samfund.

 

Læs mere om